maanantai 12. elokuuta 2013

Runkolinjalla ei eksy

Linja 550 on tarjonnut runsaan seitsemän vuoden ajan kaivattua poikittaista yhteyttä idän ja lännen välillä. Tärkeä osa suosiota on myös raideliikenteestä tuttu yksinkertaisuus. Linjan reitti on yksinkertainen ymmärtää janakartasta ja liikenne on niin tiheää, että aikatauluja ei välttämättä tarvita.

Linja 550 perustettiin elokuussa 2006,  ja siitä tehtiin HSL:n ensimmäinen runkolinja vuonna 2013. Runkolinjoilla on samoja ominaisuuksia, jotka tekevät raideliikenteestä suosittua.
Linja 550 on ollut menestystarina, joka on saavuttanut asiakkaiden suosion ja noussut HSL:n vilkkaimmaksi bussilinjaksi. Linjalla 550 on tiheä vuoroväli, nopea liikennöinti (liikennevaloetuudet, omia joukkoliikenneväyliä ja –kaistoja, muita bussilinjoja harvempi pysäkkiväli ja elokuusta 2013 alkaen myös kokeiluluontoisesti avorahastus), reaaliaikainen matkustajainformaatio, kattava liikennöintiaika, sujuvat vaihdot ja muusta bussiliikenteestä erottuva brändi.

Miksi linja 550 on oranssi?

Toisin kuin kaupallisten brändien tärkein tehtävä on muista erottuminen, joukkoliikenteeseen liittyvien brändien tärkein tehtävä on tehdä palvelu asiakkaalle mahdollisimman ymmärrettäväksi. Kuntarajat ylittävänä joukkoliikennetoimijana HSL mahdollistaa HSL-alueen joukkoliikennebrändien, merkkien ja merkityksien yksinkertaistamisen ja yhtenäistämisen sen sijaan, että luotaisiin lisää uusia. Runkolinjojen näkyvin elementti on oranssi. Metrosta tuttu oranssi valittiin viestimään korkeasta palvelutasosta ja raideliikenteen kaltaisesta matkustamisen helppoudesta.
HSL luopuu myös Jokeri-nimestä, koska runkolinjoja tulee kaiken kaikkiaan toistakymmentä. Tällöin on selkeämpää, että runkolinjojen linjanumerot ovat tapa nimetä linjat erillisen nimen sijaan.  Jokeri-brändistä luovutaan myös siksi, että sitä ei lähtökohtaisesti suunniteltu skaalautuvaksi usealle linjalle, vaan enemmänkin vain linjan 550 tarpeisiin. Asiakkaalle ymmärrettävän brändiajattelun näkökulmasta linjan nimi Jokeri, lyhenne sanoista joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja, on myös ongelmallinen, koska se ei kerro itse palvelusta lainkaan. Jokeri-nimestä luopumista tukee myös se, että Reittiopas ei tunnista Jokeri-sanaa eli asiakkaan pitää sähköisiä palveluja käyttäessään joka tapauksessa tietää linjan numero.

Kansainvälisten kokemusten mukaan tavanomaisen bussilinjan muuttaminen runkolinjaksi on lisännyt matkustajamääriä 30 – 50 %. Linjan 550 muuttaminen runkolinjaksi vuonna 2006 nosti matkustajamääriä arkipäivinä välittömästi 75 % ja sen jälkeen matkustajamäärien kasvu vuodesta 2006 vuoteen 2011 on ollut 40 %. Runkolinjakonseptia halutaan siksi HSL:llä laajentaa myös muille bussilinjoille. Vuonna 2011 valmistui HSL:n runkolinjastosuunnitelma 2012 – 2022, jossa ehdotetaan HSL-alueelle kaikkiaan 11 runkolinjaa vuoteen 2022 mennessä.

Aluksi runkolinjastoa laajennetaan parantamaan poikittaisliikenteen palvelua. Seuraava runkolinja on Helsingin linjan 78 pohjalta tehtävä runkolinja 560 Vuosaari – Malmi – Myyrmäki, joka hyödyntää uutta Paloheinään rakennettavaa Keskuspuiston alittavaa tunnelia. Linjan liikenne alkaa vuonna 2015. Vuonna 2016 aloittaa Helsingin linjojen 58 ja 58B pohjalta tehtävä runkolinja 500 Herttoniemi – Pasila – Munkkiniemi.

Arttu Kuukankorpi ja Jarno Ekström
HSL

31 kommenttia:

  1. Hei! Vahdetaanko nykyiset siniset, Jokeri -brändin mukaiset pysäkit joksikin toisenlaisiksi ja millaiset pysäkit tulevat esim. 560 -linjalle? Tuleeko kaikista runkolinjojen pysäkeistä yhtnäisen mukaiset?

    Ja olisiko aika näyttää junat, metro ja runkolinjat samalla kartalla?

    Ja miksi esimerkiksi Huopalahden asemalla 550-pysäkkikyltti on "tavallisen" näköinen (vanha Jokeri-logollinenhan juuri poistettiin), eikä esim. oranssipohjainen (mallia metron korvaava liikenne), näin syntyisi selkeämpi vaikutelma, että 550 on runkolinja eikä tavallinen bussilinja.

    VastaaPoista
  2. Elmo Allén14.8.2013 14.57

    Blogauksessa ei puhuta aktiivisesta liikenteenohjauksesta mitään. Onko se käynnistynyt tai käynnistyykö se vielä myöhemmin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arttu Kuukankorpi14.8.2013 15.20

      On käynnistynyt. Linjan 550 liikennöitsijällä Helsingin Bussiliikenne Oy:llä on arkisin klo 7 - 9 ja 15 - 18 työnjohtaja, jonka tehtävänä on vain hallita 550:n liikennettä seuraamalla bussien viiveitä ja jonoutumista ja antamalla ohjeita bussien kuljettajille.

      Poista
    2. Samaan tapaan nuo näyttivät kuitenkin kulkevan parijonossa edelleen niin aamu- kuin iltaruuhkassakin.

      Poista
  3. Mikä tekee runkolinjasta runkolinjan? Sekö että linjaa 550 vaan kutsutaan runkolinjaksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arttu Kuukankorpi15.8.2013 10.29

      Runkolinjan vaatimukset on lueteltu postauksen alussa: tiheä vuoroväli, nopea liikennöinti (liikennevaloetuudet, omia joukkoliikenneväyliä ja –kaistoja, muita bussilinjoja harvempi pysäkkiväli ja elokuusta 2013 alkaen myös kokeiluluontoisesti avorahastus), reaaliaikainen matkustajainformaatio, kattava liikennöintiaika, sujuvat vaihdot ja muusta bussiliikenteestä erottuva brändi.

      Poista
    2. No voiko sitä kutsua nopeaksi jos westendistä itikseen kestää yli tunnin? Matkustajainformaatiokaan ei eroa normaalista helmistä millään lailla..

      Poista
    3. Jokeri busseja on yhteensä kuulemman 40 kpl liikenteessä joka päivä. sen takia tiheät vuorovälit.

      Poista
  4. Minun mielestä Jokeri linja on parempi brändi kuin runkolinja brändi. puhekielessä on helpompaa sanoa jokeri linja kuin runko linja. Jokeribrändi voisi olla runkolinjan yksi muodoista poikitaisilla runkolinjoilla.

    Linja 560 on olisi hyvä saada jo Matinkylään asti jo melkeen ensimäisessä vaiheessa , koska tiedän sillä olisi varmasti matkustajia. Samoin linja 57 kontulaan jatko olisi parasta saada jo 2015 , että se korvaisi linja 78 osuuden kontula ja kivikossa. muutenkin poikittaisi linjoja pitäisi kehittää nopeiksi ja vähintään 10min vuoroväilillä arkisin. Linja 53 pitää ehdottomasti kehittää Kalasatamaan metroasemalle ja Pajamäkeen päin tai Valimon juna asemalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 57:n jatke Kontulaan on riippuvainen Kivikon uuden eritasoliittymän valmistumisesta, joka tällä hetkellä näyttäisi kohdistuvan vuoteen 2016.

      Poista
  5. Eikö olisi parempi, että linjanumerot olisivat mahdollisimman selkeitä tasaviiskymppisiksi. Mielummin niin, että vastaavaa kahden numeron linjaa ei ole. Eli siis 55:lle uusi numero, jos 550 on runkolinjan numero ja 56:lle uusi numero, jos 560 on runkolinjan lopullinen numero. Näin tulisi vähemmän sekoilua.

    VastaaPoista
  6. Jokeri on helpompi sanoa kuin runkolinja. Sitäpaitsi Jokeri-brändi toimi hyvin, kun tietyllä linjalla oli aina samanlaiset bussit. Ja kukaan ei tiedä, mistä sana Jokeri tulee, joten sillä ei ole mitään väliä. Miksette vaan puhuisi Jokereista?

    Toinen hyvä vaihtoehto olisi ollut linjan 550 säilyttäminen Jokerina nykyisine värityksineen ja oranssin värin ja runkolinja-sanan käyttäminen muilla linjoilla. Eivät matkustajat niin tyhmiä ole sentään etteivätkö he oppisi Jokerilla olevan hyvä palvelutaso vaikkei sitä kutsuttaisikaan runkolinjaksi.

    No, nyt maito taitaa jo olla maassa. Julkisilla ja kaupallisilla brändeillä on myös se ero, että kaupallisten jatkuvuudesta pidetään huolta eikä niitä muutella jatkuvasti.

    VastaaPoista
  7. Aina vali, vali :( Mielestäni on hienoa, että poikittaislinjojen kehittämiseen on vihdoin alettu panostaa tehokkaasti!

    VastaaPoista
  8. olisko mahdollista et jokaiselle linjalle tulisi oma väri niin tunnistais ja tietäis minne nämä menee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulisi melko kalliiksi hankkia jokaiselle linjalle omat bussinsa ja keksiä niille oma väri (niitä on aika paljon: http://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/bus.html). Entä sen jälkeen, kun linja siirtyy toisen liikennöitsijän ajettavaksi? Myydäänkö bussit kilpailijalle, vai maalataanko ne isolla rahalla uusiin väreihin?

      Entä jos vihreä bussi hajoaa kesken ajon, eikä varikolla ole yhtään vihreitä busseja jäljellä? Voidaanko sitä tuurata keltaisella bussilla, vai jätetäänkö esim. joka neljännes päivän vuoroista ajamatta? Mitä mieltä värisokeat ovat tästä?

      Poista
    2. Camppu90: Jokasella bussillahan on oma värinsä?!

      Helsingin bussiliikenteellä on siniset bussit (..ja Jokeri!) ,Nobinalla on oranssin valkoiset ja
      Pohjolanliikenteellä on valkoinen :D
      Se mistä mä oon oppinu tunnistaa mikä on mikäkin bussi :)

      unohin varmaa jonkun bussifirman mutta anyways :D
      muutenki ois aika silmillä ärsyttävää jos kaikki bussit olisivat eri värisiä xD

      Poista
    3. Älkää nyt vain opetelko värejä edellisestä viestistä. Yhä enemmän ja enemmän HSL-alueen bussit ovat sinisiä ja valkoperäisiä ihan riippumatta liikennöitsijästä. Erona nuo runkolinjat, joilla sinisen tilalla on oranssi väri.

      Poista
    4. Kaikki bussit, pois lukien runkolinjat, tulevat olemaan tämän värisiä jatkossa, ja suuri osa on jo: http://jlf.fi/attachments/f34/981d1288777405-ensimmainen-hsl-varein-maalattu-perusbussi-liikenteeseen-3-11-cimg4670pienennetty.jpg

      Bussilinjojen tunnistaminen auton värin perusteella on sikälikin huono idea, että linjojen liikennöitsijät saattavat vaihtua muutaman vuoden välein, ja silloin värit pitää opetella taas uudestaan (elleivät kaikki autot jo ole HSL-värityksessä). Ja Nobinan oma värihän ei ole sini-oranssi-valkoinen, vaan se on Nobinaa edeltäneen Concordian väri. Nobina-väritys on limenvihreä-valkoinen.

      Poista
  9. Uusi linjakilpi on hirveä. Määränpäätekstistä näkee jo kaukaa, minne bussi on menossa, mutta linjan numeron erottaa vasta läheltä. Punainen taustaväri tuo mieleen jonkin varoituksen tai esimerkiksi täydestä bussista ilmoittavan kyltin – linjatunnuksen havaitsemista se ei ainakaan helpota.

    VastaaPoista
  10. kyllä, linjanumeron taustavalon kera kyseisellä väriyhdistelmällä on selvästi epäonnistunut

    VastaaPoista
  11. Miksi pitää pilata toimiva linja 58 päättämällä se Itäkeskuksen sijaan jo Herttoniemeen (tuleva 500)? Älkääkä nyt vaan tarjotko vastaukseksi "metrolla voi jatkaa Itäkeskukseen" tai jotain vastaavaa soopaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä osuuko veikkaukseni oikeaan, mutta Itäkseskuksen päätepysäkillä saattaa tulla kapasiteettiraja vastaan. Varsinkin, kun nykyisiä Helsingistä Söderkullaan (ja siitä Porvooseen) jatkavia vuoroja tullaan siirtämään muistaakseni jo ensi kesänä Itäkeskukseen (reitti siis tulee olemaan ensi kesästä Itäkeskus - Söderkulla) niin alkaa olemaan jo ahdasta Tallinnanaukiolla. Ja Herttoniemestä menee Itäkeskukseen tosiaan melko tiheäänkin metro (nykykään jopa 4 minuutin välein, Länsimetron valmistuttua taitaa mennä vielä tiheämmin).

      Poista
  12. jep, tulee itis jäämään vastedes pienemmälle käytölle kun sinne ei pääse tulevalla 58/58B korvaajalla suoraan...

    VastaaPoista
  13. Linja 550 toimii hyvin ja runkolinjakonsepti on erittäin toimiva, mutta linjalle valittu kalustotyyppi on mielestäni epäonnistunut. LE-tyypin bussi, jossa on todella korkea takaosa jyrkkine ja ahtaine portaineen (erityisesti 550:lla käytetty bussityyppi) soveltuu hyvin esikaupunkilinjoille, joilla matkustetaan pitkiä matkoja, mutta ei 550:n kaltaiselle runkolinjalle, jolla on käytössä avorahastus. Muualla Euroopassa on ollut käytössä täysmatalia busseja kaupunkiliikenteessä jo vuosikausia, lienevät ainakin ennen olleet toki kalliimpia huoltaa/ylläpitää kuin LE-malliset, mutta ainakin runkolinjoilla tällaisia sopisi mielestäni käytettävän.

    VastaaPoista
  14. Runkolinjojen lisääntyessä kolminumeroinen linjatunnus on huonosti toimiva ratkaisu. Näille pitäisi saada ytimekäs, raideliikenteen tapainen tunniste vaikka kirjaimia hyödyntäen: R1, R2, R3 jne. Tämä jos mikä korostaisi linjojen erityisasemaa ja junamaista palvelutasoa.

    Samalla kaavalla voisi länsimetron tulevat liikennöintiosuudet nimetä M1:ksi ja M2:ksi. Konfliktin nykyisten R- ja M-junien kanssa voi tarvittaessa ratkaista vaihtamalla niiden kirjaintunnukset. Ihmiset sekoilevat aluksi, mutta lopulta systeemi olisi hyvin johdonmukainen. M + numero = metrolinja, R + numero = runkolinja, muu kirjain = paikallisjuna.

    Kaikista pk-seudun juna-, metro- ja runkolinjoista olisi myös ehdottomasti saatava aikaan yhtenäinen reittikaavio. Matkustajan kannalta on aivan olennaista nähdä kaikki tarjolla olevat suurikapasiteettiset joukkoliikennemuodot ja vaihtopaikat yhdellä silmäyksellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin onnistuu; sehän olisi liian hyvää asiakaspalvelua...

      Poista
  15. Jos 550 koskaan nostetaan raiteille, voisiko se saada linjatunnuksen J? Ihan vain muistoksi jokerista.

    Kiitos.

    VastaaPoista
  16. Kyllähän Helb liikennöi esi-Jokeri 550:aa jo 2000-luvun alussa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis HKL-bussiliikenne

      Poista
  17. Jos vanha bussilinja 160 muutetaan 160M linjaksi niin millä pääsee jatkossa Latokaskesta Haukilahteen? Vai säilyykö 160 ja 160 K bussit edelleen?

    VastaaPoista
  18. Muo kiinnostaa edelleen, tuleeko lehdentien ja kehän yhteyteen pysäkki, jotta lahdentieltä olis helppo hypätä kyytiin, kuten 550:n kanssa

    Niin siis kyse oli 560.sta

    VastaaPoista