tiistai 14. helmikuuta 2012

Kolmosen ratikka vie väärille raiteille. Auttaisiko kakkonen?

Ennen kolmonen oli yksi linja, jolla oli eri kirjaintunnukset kiertosuunnan mukaan. Nyt kolmoset ovat selkeästi kaksi eri linjaa, jotka molemmat ajavat samalla linjatunnuksella reittiään kahteen suuntaan. Linjojen uudet reitit on opittavissa ja niiden tunteminen osoittaa vielä tänäkin päivänä jonkinlaista helsinkiläisyyttä, mutta kovin helposti omaksuttavaa joukkoliikennettä ne eivät ole.

Joukkoliikenteen asiakkaalle on tärkeää päästä vaivattomasti lähtöpaikasta määränpäähän. Matkustamista helpottavat monet asiat, joista yksi on joukkoliikenteen linjaston selkeys. HSL saa toistuvaa palautetta kolmosen ratikoista, joiden kirjaintunnukset ja reitit ovat asiakkaiden mielestä epäselviä. Eräässä tyypillisessä palautteessa Rautatieasemalta Kallioon matkalla ollut asiakas kertoi katsoneensa vain, että kolmosen ratikka saapuu ja , ja nousseensa  kyytiin. Pian hän oli huomannut olevansa Aleksanterinkadulla, ja siten siinä väärässä kolmosessa.

Ratikkaliikenteen tulisi olla helppoa myös niille, joiden ratikkamatkat ovat satunnaisia tai jopa ainutkertaisia. Matkustamisen helpottamiseksi HSL pohtii kolmosratikan kirjaintunnuksista luopumista ja linjojen numerointia uudelleen. Linjasta 3B tulisi jatkossa linja 3 ja linjasta 3T linja 2.

Kolmosten lyhyt historia

Kolmosen ratikka on muodostunut instituutioksi puhuttaessa Helsingin raitiolinjoista. Kaupunkia kolmosen ratikka on kiertänyt vuodesta 1908 saakka. Reitti on vaihdellut vuosien saatossa, mutta kiertosuunnasta kertovat kirjaimet T ja B lisättiin linjanumeroon vuonna 1951. Nykyisin käytössä olevat kirjaintunnukset ovat siis olleet kolmosella käytössä varsin pitkään.
Helsingin kaupungin liikennelaitos ilmoitti vuonna 1953 poistavansa kirjaintunnukset ja muuttavansa 3B:n ja 3T:n linjoiksi 2 ja 3. Päätöstä perusteltiin johdonmukaisuudella, sillä kirjaimin osoitettiin jo silloin numeron mukaista päälinjaa suurelta osin noudattavia reittejä, jotka ovat päälinjaa lyhyempiä tai poikkeavat siitä jollain muulla tavoin. Samoin perustein linjoille annetaan kirjaimia tänäkin päivänä.

Kolmoset säilyivät kuitenkin ennallaan ja kirjaimet kertoivat kahdeksikkoa ajaneiden linjojen kiertosuunnan. Stadilaisille kolmosten reitit eivät tiettävästi ole tuottaneet juuri ongelmia, mutta monien muiden piti keksiä muistisääntöjä. Bort ja tillbaka, kuului eräs sääntö. Toinen muisti, että B till Berghäll ja T till Tölö.

3B ja 3T kiersivät kaupunkia eri suuntiin aina kevääseen 2009 saakka, jolloin uudet kiskot Kampissa ja Mikonkadulla avattiin ja kolmonen alkoi ajaa uutta rataa pitkin. Ennen liikenteen aloittamista Helsingin joukkoliikennelautakunta käsitteli sopivien linjatunnusten valintaa. Nykyisille linjatunnuksille esitettiin useita erilaisia linjastovaihtoehtoja ja linjatunnuksia. Yhdessä vaihtoehdossa 3B ja 3T olisivat saaneet linjanumerot 2 ja 5. Päätös oli, että kirjaintunnukset 3B ja 3T säilyivät, vaikka ne eivät enää kertoneet kiertosuuntaa, ja linjat 3B ja 3T muistuttavat muita raitiolinjoja, jotka ajavat samaa reittiä molempiin suuntiin. Erikoisuutena linjoilla on vain, että ne vaihtavat päätepysäkeillään linjatunnusta, koska ne eivät voi päätepysäkeillään ympärikään kääntyä. Päätepysäkillä 3B:stä tulee aina 3T, ja päinvastoin.

Kolmosten uusista reiteistä tiedotettiin runsaasti ennen liikenteen alkua. Silti moni asiakas joutuu edelleen väärään suuntaan menevään vaunuun. Useille vahinko käy, kun he aikovat nousta Rautatieasemalta 3B:n kyytiin, mutta nousevatkin linjan 3T kyytiin. Erehdys on ymmärrettävä, jos kolmosen vanhat reitit ovat vielä muistissa. Ensikertalaisille ja satunnaisille matkustajille kolmosen kirjainversiot jäävät mysteeriksi, josta saattaa aiheutua ylimääräistä päänvaivaa.

ps. 3B:n reitti on: Kaivopuisto – Eira – Kallio – Eläintarha ja 3T:n reitti on: Kaivopuisto – Kamppi – Töölö - Eläintarha

146 kommenttia:

  1. Minusta linjojen nimeäminen kolmoseksi ja kakkoseksi ehdottomasti selkeyttäisi linjojen hahmottamista. Rautatieasemalla suurin osa kolmosen vakiomatkustajista osannee jo tässä vaiheessa kytätä numeron perässä olevaa kirjainta, mutta satunnaisille ratikkamatkustajille se lienee melko hankalaa. Liikenne-esteen ajaessa ratikat poikkeusreitille, mikä valitettavasti on erittäin tavallista, tilanne muuttuu ongelmalliseksi tottuneillekin matkustajille. Uskon että varsinkin siinä tapauksessa kaksi selvästi erilaista linjatunnusta auttaisi hahmottamaan mihin vieraalla reittiosuudella kulkeva ratikka on menossa. Nykyiselläänhän numeron perässä olevasta kirjaimesta ei tarvitse välittää missään muualla paitsi Rautatieaseman pysäkillä, ja siksi sitä ei ymmärrä muualla katsoakaan.

    VastaaPoista
  2. Kannatan ehdotusta.

    Linjanumeroinnissa tulee pyrkiä selkeyteen ja suunnan tulisi olla kirjaintunnusten karsiminen. Nykyäänhän kolmoset on erotettu kahdeksi eri linjaksi, eikä nostalgiaperusteet T:n ja B:n säilyttämiseksi siten oikein toimi.

    Miettisin vielä, josko olisi järkevämpää nimetä 3B kakkoseksi ja säilyttää turistilinjanakin markkinoidun 3T:n tunnus tutumpana kolmosena.

    Ongelmaksi saattaa muodostua päätepysäkillä tapahtuva linjanumeron muutos. Ymmärtävätkö satunnaiskäyttäjät, että heidän ei tarvitse vaihtaa kulkuvälinettä? Olen nykytilanteessakin muutamaan otteeseen päässyt ohjeistamaan kyseessä olevan "sama" linja.

    Numero 2 on joka tapauksessa "liian hyvä" tunnus pantattavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 2 on hyvä nykyisen 3T:n tunnukseksi, koska sen reitti sisältää linjan uudet osuudet (Mikonkadun ja Kampin). Siis uudet osuudet = uusi numero. Ja kiersihän se turisti-3T aikoinaan (vielä kolme vuotta sitten) myös nykyisen 3B:n osuuden, joka olisi jatkossa pelkkä 3.

      Poista
  3. Ehdotan myös ratikka 7A:n ja 7B:n jakamista kahdeksi eri linjaksi. Niihin numerot 5 ja 7. Tämän jälkeen koko sarja 1-10 olisi käytössä. Mahdolliset uudet linjat alkavat saada sitten kirjaintunnuksia A:sta alkaen. Samoin metrolla voisi olla kirjaimet M ja N, koska linjoja on kaksi. Olen minäkin hypännyt väärään metroon kun Myllypuroon piti mennä ja olin kuitenkin Puotinharjussa.

    Eli ratikkaliikenne on 1-10 ja A-L sekä metro M-Z.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raitiovaunut 7A ja 7B kulkevat täysin samaa reittiä, vain eri suuntaan. Joten mielestäni järkevintä olisi poistaa koko kirjaintunnus. Aiheuttaa turhaa sekaannusta.

      Poista
  4. Kannatan ehdotusta. Viime viikolla juuri turisti kysyi ratikkaa Eteläsatamaan, ja muistin, että 3 mutta kirjain oli hävyksissä. Sakken idea 3T > 3 on myös hyvä!

    VastaaPoista
  5. Kun nyt on tullut esiin suuri ongelma siitä, että mihinkä vaunu on matkalla, niin laitetaan suunnan osoittava lisäkirjain myös kaikille muillekin linjoille.

    Esimerkiksi linjasta 6 ei rautatieaseman pysäkillä tiedä onko vaunu menossa Hietalahteen vai Arabiaan. Luulisi olevan siinäkin turistilla sormi suussa! Toisaalta onhan nykyaikaisissa vaunuissa kyllä määränpäätekstit, myös kolmosilla. Sekä pysäkkikilvessä on määränpääteksti, myös kolmosilla.

    Olkoon siis nykyinen linja 6 vaikka linja 6A Hietalahti-Arabia ja 6B Arabia-Hietalahti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näkeehän sen rautatieaseman pysäkillä jo kuutosen vaunun keulan suunnasta, mihin vaunu on menossa. Kolmosen keulan suunta ei kerro mitään ilman B/T-kirjainta tai määränpäätekstiä, sillä sama vaunu saapuu samalle pysäkille keula samaan suuntaan kaksi kertaa yhden kierroksen aikana, mutta menee eri paikkoihin.

      Määränpäätekstit toki auttavat jonkin verran, mutta eivät välttämättä ulkomaalaisia. Harhaanjohtavat tekstit kuten perinteinen "Eläintarha" pitäisi korvata järkevämmillä vaihtoehdoilla.

      Poista
    2. Juuri näin! Ongelma on nimenomaan ulkoinen Suomi-kuva ja se, mitä meistä nyt ajatellaan. Kaikista perinteistä, paikannimiä myöten tulee luopua, jotta joku satunnaisen Helsinkiin eksyneen turistin lukutaito varmistetaan. Onhan Helsingissä Euroopan paras joukkoliikenne, joka jättää Wienin, Münchenin ja tietenkin Berliininkin varjoonsa: nilkuttavia raitiovaunuja ja käytettynä ulkomailta tuotuja bussinrötisköjä!

      Poista
  6. Kannatan Saken ehdotusta. Nykyinen käytäntö uskomattoman sekava.

    VastaaPoista
  7. Ilmeisesti suomalaisilta ei enää edellytetä alkeellisintakaan oma-aloitteista lukutaidon käyttöä. Kolmosten kalustossa on käytössä sähköisillä määränpääteksteillä varustetut vaunut. Ei voi olla liian vaikeaa nostaa hetkeksi katsetta kännykän näytöstä tai maasta ja lukaista minne vaunu on menossa. Sinällään yksinkertaistamisen voi tehdä ja kyltit 2 ja 3 voivat olla järkeviä valintoja. Jos kohta nekin tulevat tuomaan ongelmia päätepysäkeillä, kuten ylempänä on todettu. Eli sitten vaan rakennetaan Eläintarhaan ja Eteläsatamaan kääntösilmukat, ettei lukutaitoa tarvitse kenenkään käyttää.

    Nykyisestä sekavuudesta voi tosin kiittää aiemman joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajaa, joka ehdoin tahdoin vaati kolmoselle tuota reittiä kulkevaksi Kampin ja Rautatientorin kautta. Suunnittelijapuoli oli tuonut selväksi, että tästä syntyy porua, mutta hänen mielestään linjakilvityksen informaatio kyllä riittää.

    Viittaukseen epäselvistä seiskoista: Juu ei - ei kannata korjata toimivaa! Tosin ihmettelen suuresti, miten vuosikymmeniä ihmiset osasivat aiemmin kulkea seiskoilla ongelmitta molempiin suuntiin ilman määränpääkylttejä tai kirjaimia! Sama pätee kaikkiin muihinkin linjoihin. Ei erillisiä suuntakirjaimia tarvita niissä.

    VastaaPoista
  8. Ehdottomasti muuttakaa nykyiset kolmoset kakkoseksi ja kolmoseksi. Mieluusti kuitenkin niin päin, että 3B:stä tulee 2 ja 3T:stä 3 - jos ei muuten niin sen takia, että B on aakkosissa ennen T:tä.

    En itse usko, että linjanumeron vaihtaminen päätepysäkillä tulee olemaan mikään massiivinen ongelma matkustajille, vastaavanlaisia numeronvaintojärjestelyitä on muuallakin maailmassa ja ilmeisesti ne toimivat varsin hyvin. Asia hoituu esimerkiksi laittamalla kunnollinen tiedotus vaunuihin.

    Muiden linjojen numerointiin ei sen sijaan mielestäni tarvitse koskea, kolmosta lukuunottamatta raitioteiden numerointi toimii nykyään hyvin.

    VastaaPoista
  9. Asun Helsingissä, mutta siltikään en muista näitä kolmosen eroja. Välillä hyppään kyytiin satunnaisesti ja katson meneekö oikein. Kannatan ehdottomasti selkeyttämistä ja kolmosten muuttamista 2 ja 3 linjoiksi.

    VastaaPoista
  10. Oma reitti, oma linja, tuntuu luontevalta.

    VastaaPoista
  11. Aika puupää saa olla, jos Helsingin metsäp..siis metropolissa ei noin yksinkertaista linjanumerointia opi. Jälleen mennään valittajien ja ruikuttajien ehdoilla,kuten Suomessa aina. 3B ja 3T ovat perinteisiä tunnuksia, joiden muuttaminen joiden oppimattomuuden takia olisi oodi laiskuudelle ymmärtää arkea. Minulle on päivänselvää, että T on linja, joka vie Töölön suuntaan tai tulee sieltä. B on taas se, joka joko menee Kallion (ruots. Berghäll) suuntaan tai tulee sieltä. Linjat 3T ja 3B on selkeästi merkitty pysäkillä ja kyltitetty. Ei muutosta muutoksen ja vähemmistön takia. Enemmän kaipailisin niitä kolmosen 6-7 min vuorovälejä sieltä 2000-luvun alusta. Mutta ilmeisesti numerokikkailu on tärkeämpää, onhan tosin 14:n päätepysäkkiäkin viilattu useampaan kertaan. Kun siis todellisia parannuksia ei haluta, kuluu suunnittelijoiden aika näpertelyyn.

    VastaaPoista
  12. Oikeansuuntaista ideointia: Menisin vielä pidemmälle. Purkaisin kiemurtelevat ja hitaat kiertolinjat normaaleiksi heilurilinjoiksi. Muutenkin joudun kyseenalaistamaan sen, onko järkevää toteuttaa hidas liikenne sellaisena liikennemuotona, joka on hitaana mahdollisimman kallista. Mutta joka tapauksessa numerointimuutos on ensimmäinen ja välttämätön askel oikeaan suuntaan.

    Ecodrive

    VastaaPoista
  13. Mielestäni näin ei-helsinkiläisenä T ja B pitäisi säilyttää - tai edes luoda uudet kirjaimet. Ne kun ovat jo osa helsinkiläiskulttuuria ja iskostuneet myös turistien päänuppiin.

    VastaaPoista
  14. Mielestäni kaikista turhista kirjaimista pitäisi päästä eroon. Siis sen lisäksi, että 3B -> 3 ja 3T -> 2, niin tulisi myös yksinkertaistaa seuraavat bussilinjojen numerot:

    21V -> 21
    65A -> 65

    Turhaa niitä kirjaimia roikottaa siellä perässä jostain nostalgiasyistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjain tunnu V tarkoittaa ruuhka-aikana kulkevaa linjaa. Ja 65A on eri linja kuin 65.

      Poista
    2. Helsingissä ei ole linjaa 65, on vain linjat 65A ja 65N.

      Poista
    3. "Kirjain tunnu V tarkoittaa ruuhka-aikana kulkevaa linjaa. Ja 65A on eri linja kuin 65."

      Kyllä, mutta 21V liikennöi koko päivän ja lauantaisin eikä vain ruuhka-aikana, joten V on harhaanjohtava. Helsingissä ei ole linjaa 65, joten 65A pitäisi numeroida uudelleen 65:ksi.

      "Helsingissä ei ole linjaa 65, on vain linjat 65A ja 65N."

      Jep, siksi 65A -> 65 ja 65N jää ennalleen. Päästään turhista kirjaimista eroon.

      Poista
  15. Viime kesän poikkeusjärjestelyt rulettaa, viitonen takaisin, kaksisuuntaisesti liikennöitynä, Eira-Bulevardi-Rautatieasema-Aleksanterinkatu-Kauppatori-Kaivopuisto. 3T Katajanokan Terminaalille, uutena numeronaan linja 3.

    3B pursimiehenkadulle, ja uudeksi linjatunnukseksi kakkonen.

    Linja 1 voisi esimerkiksi laittaa kääntymään rautatientorilla, jolloin se todennäköisesti saisi myös enemmän käyttäjiä.

    Selkeyttä!

    -Mikko-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatetaan! Tosin ykkösen voisi Rautatientorin lenkin sijaan laittaa ajamaan Kolmikulmaan nykyiselle linjan 9 päätepysäkille, joka jää vaille käyttöä ysin siirtyessä tänä kesänä Länsisatamaan. Näin ykkönen veisi paremmin keskelle keskustaa.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kyllä, itsekin olen pohtinut ykköstä Kolmikulmaan. Suureneva käyttäjämäärä varmasti perustelisi muutoksen ja ykkösestä saataisiin mahdollisesti taas Oikea raitiolinja.

      Ongelmia herää, mikäli linja muutettaisiin kulkemaan Rautatientorin kautta: Kaivokadun sumppu ei taida selviytyä lisääntyvästä raitioliikenteestä. Lisäksi Kruununhaan asukkaat eivät välttämättä innostuisi vähenevästä tarjonnasta.

      Ehkä ykkösen voisi ohjata Kruununhaan kautta Aleksia pitkin Stockmannin ohi Kolmikulmaan. Kiskot on koko matkalle, vaikkei yksikään linja tällä hetkellä käännykään Stockmannilta etelään. Tämä reitti voisi olla jopa nopeampi, kuin Rautatientorin kautta kulkeva linjaus, sillä pahimmat ruuhkapaikat ohitetaan.

      Mutta tämä ei kyllä enää liity kolmosiin mitenkään.

      Ps. poistettu viesti sisälsi aika pitkälle saman sisällön, mutta huonommin sanottuna.

      Poista
    4. Mielestäni tämä on erinomainen ehdotus.

      Poista
  16. Kannatetaan!
    Varmasti osa meistä stadilaisista nurisee kivikautisten kirjainten perään, mutta itse ikäni stadissa asuneena, mutta harvemmin kolmosta käyttävänä olen ollut sekaisin ko. sporien suhteen sekä ennen että nyt. Just ja just osasi tietyn välin mennä oikein, mutta ei puhettakaan, että olisin äkkiseltään osannut sanoa, kumpaan kolmoseen pitää hypätä Lintsillä, että pääsee tiettyyn paikkaan. Enkä tästä nykyisestäkään tilanteesta kovin tietoinen ole ollut.

    Eli muutos olisi tervetullut. :)

    VastaaPoista
  17. Viidennen polven stadilaisena en ole onnistunut oppimaan kolmosten reittejä. Aina - joka ikinen kerta päätyy väärään paikkaan. Turistien tuskaa voi vaan kuvitella. Ehdottomasti hyvä ratkaisu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei turistilla tuskaa ole. Häntä ei sekoita mikään historia ja on siinä sekin, että turisti kysyy neuvoa ja käyttää karttaa, toisin kuin stadilainen.

      Poista
  18. Kuinka monessa kaupungissa olette tavanneet raitiolinjan,
    - jonka reitti on kahdeksikon muotoinen
    - jota ajetaan kumpaankiin kiertosuuntaan
    - jonka matkustajamäärältään varmaan suurimmalle pysäkille on saatu aikaiseksi tilanne, jossa molempien kiertosuuntien vaunut tulevat pysäkille samasta suunnasta.

    Aivan, en ole minäkään muualla moiseen törmännyt.

    Niin kauan kun nämä kolme asiaa halutaan pitää voimassa, hämmennys ei poistu täysin millään tempulla. Ja hämmentyneitä ovat kaikki (niin helsinkiläiset, muut suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin) paitsi ne pinttyneet ratikkaniilot, joiden mielestä Berghäll (vai oliko se Brunnsparken) ja Tölö tai vaihtoehtoisesti Borta ja Takaisin kertovat kaiken.

    Linjojen numerointi saattaa auttaa. Vai auttaako sittenkään matkustajaa, joka Stockmannin kohdalla pohjoiseen mentäessä pohtii, käännytäänkö asemalle vai jatketaanko Lasipalatsille taikka aseman pysäkillä vastavasti käännytäänkö Erottajalle vai Lasipalatsille - aivan, näitäkin on nähty - vai mennäänkö Simonkatua ylös.

    Mitä lukee vaunun nokalla? Joko "Eläintarha" tai "Kaivopuisto". Mitä sanoo "Eläintarha" varsinkaan ulkomaalaiselle, jos hän ei ole pyrkimässä Korkeasaareen? Nopein tapa helpottaa asiaa olisi, että vaunujen nokalla olisi "päätepysäkin" (siis nykyään kirjaintunnuksen vaihtopysäkin) lisäksi seuraavaa tärkeämpää kohdetta osoittava vaihtuva teksti (Kaivopuistosta lähdettäessä esim. "Kauppatori - Rautatieasema - Kamppi -Töölö - Eläintarha - Kallio - Hakaniemi - Rautatieasema - Erottaja - Eira - Kaivopuisto"). Ja samoin soveltuvin osin toiseen suuntaan / Eläintarhasta lähdettäessä. Sama tieto vilkkumaan myös vaunujen sisänäyttöihin seuraavan pysäkin ohella. Jos tekniikka ei anna myöden tai on liian kallista, niin asian voi esittää (toki paljon huonommin) kiinteillä tauluilla / tarroilla vaunujen sisälläkin. Kuljettajalla on käytössään kuulutuslaitteisto, jota voisi käyttää varsinkin aseman pysäkillä ("tämä on linja X Erottajan ja Eiran kautta Kaivopuistoon / Y Kampin ja Töölön kautta Eläintarhaan").

    Ja vielä: kun Kauppatorilta päin tuleva vaunu on menossa hallille, niin aseman kohdalla sen nokalla lukee vain "Töölön halli". Arvatkaa kuinka moni jättää siihen nousematta, jos on menossa Kamppiin tai Runeberginkadulle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä suurimmassa määrin asiaa joka lause.

      Poista
    2. Tosi on, ei se hämennys uusilla numeroilla poistu.

      Poista
  19. Linjan nimeä ei tarvitse muuttaa. Minulla on reitille (helppo?) muistisääntö:

    Kun seisoo Rautatieaseman raitiovaunupysäkillä, 3B ja 3T kulkevat kumpaankin suuntaan eri reitein. Tästä 3B menee suuntaan Berghäll (kallio) tai Bulevardi, 3T menee (olympia)Terminaalille tai Töölöön.

    Jos osaa reitin, loppu on yllättävän helppo miettiä päässä. Tai sitten voi lukea kolumnini Hufvudstadsbladetissa 3.1.2012 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. TUO ON HYVÄ IDEA JA TOIVOTTAVASTI SAA KANNATUSTA :)

      Poista
    2. Miksi ihmiset eivät vaivaudu ottamaan selvää mihin ovat menossa... siis etukäteen. Ei kai kukaan mene esim. Tampereelle ja odota, että pysäkillä lukee joka ikinen paikka tai katu?

      Kaikkiko pitäisi laittaa hopeatarjottimella eteensä?

      Poista
  20. Kannatan 2/3-jakoa. Linjan vaihtuminen kesken ajon ei ole ongelma. Se voidaan hoitaa automaattikuulutuksella: "Tämä vaunu jatkaa linjalla 3 rautatieaseman kautta Töölöön." Uusi linja ja määränpää voi myös vaikka välkyttää pysäkkinäytössä hetken. (Välkkyminen on juuri merkki siitä, että nyt tapahtuu jokin muutos.)

    Jos ei muuten, käykää opintomatkalla Oslon metrossa, jossa sama vaunu lähtee keskustan silmukkaan linjana 4, palaa takaisin linjana 6 ja jatkaa eri suuntaan. Vaunu ajaa yhteensä kuuden aseman läpi kahdella eri linjatunnuksella.

    VastaaPoista
  21. Eihän tässä ongelmana ole numero/kirjaintunnus, vaan reitin muistaminen (jokaisella siihen lienee omat muistisääntönsä). Linjakartta solmukohtapysäkeille paremmin esille, niin 3B- ja 3 T-merkinnät riittävät sellaisinaan (eihän se numerointi 2:ksi tai 3:ksi poista ongelmaa, sitten pähkäillään, että kumpi oli kakkonen ja kumpi kolmonen). Jos kuitenkin kakkoseen ja kolmoseen päädytään, niin sitten ehdottomasti niin päin, että 3T = 2 (eli uusi linjanumero ja uusi reitti Kampin kautta Töölööseen) ja 3B = 3 (eli vanha linjanumero ja vanha reitti R-asemalta joko Bulevardille tai Kallioon).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, eikö B / T-jako ole loogisempi kun kirjaimet kertovat mihin kaupunginosaan ollaan menossa, verrattuna 2- ja 3-jakoon? Kun kummatkin linjat kuitenkin pyörivät samaa kahdeksikkoa ja vaihtavat nimeä, sama numero kummankin nimessä on mielestäni järkevä pitää.

      Mutta tuo yllä mainittu kuulutus ja nimen vilkkuminen kun linja vaihtaa nimeä olisi kyllä oiva lisä!

      Poista
  22. Kannatan uudelleennumerointia linjoiksi 2 ja 3. Oma reitti - oma numero. Ja kuulutus ja vilkkuva teksti ehdottomasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta eihän ne ole omia reittejä! Tulisiko maalaisten tajuta, että 2 jatkuu päättäriltä 3:na? Siinä vasta sekaisin mennään.

      Poista
  23. Itselleni ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia kumpaan kolmoseen oon menossa. Mutta eikö 3T perässä lukea esim. Kamppi, silloinhan jokainen tietää mihin se on menossa. 3B voisi lukea Eteläsatama. Niin silloinhan ne eivät mene sekaisin. Kannattaisi vaikka tätä kokeilla.
    Tarja

    VastaaPoista
  24. Helsinkiläisenä, minulle ei tuota mitään vaikeuksia erottaa 3B tai 3T toisistaan. Ulkopaikkakuntalaisia kehottaisin opettelemaan lukemaan, pysäkeillä on katoksen päällä tai tolpassa taulu jossa jokaisen linjan perässä lukee mihin matkaa ratikka tai bussi. Miksei 70T ja 70V tuota ongelmia, ai niin, niillä ei ole keskustassa yhteistä pysäkkiä.

    3 ei saa mennä muuttelemaan!

    VastaaPoista
  25. Olen asunut koko ikäni Helsingissä, käytän ratikkaa viikoittain ja bussia päivittäin keskustaan. 3B ja 3T aiheuttavat silti suunnatonta vaivaa, kun ei ikinä ole selkeeä mihin ratikka kulkee. Harvoin olen mennyt väärään ratikkaan mutta monesti olen joutunut jättämään yhden vuoron välistä, kun olen pysäkin kartasta joutunut tarkistamaan mihin tietty kolmonen menee. Toivon todella, että numerot vaihtuvat, eli ratikat 2 ja 3 ovat todella tervetulleita!

    VastaaPoista
  26. Toivon todella, ettei kolmosten tunnuksia muuteta! Kun nyt on oppinut miten ne kulkevat asemalta, joituisi taas opettelemaan uudestaan. Ja tämä siksi, että jotkut eivät alun pitäenkään ole vaivautuneet reittimuutoksen jälkeen paneutumaan mihin suuntaan 3T ja 3B menee. Valitettavasti on aina tietty matkustajakunta, joka ei osaa lukea informaatiota ympärillään ja eksyy väärään vaunuun.

    Sen sijaan kannattaisin sitä, että kolmosten reitti palautetaan ennalleen, ja laitetaan uusi linja ajamaan Kampin ja mikonkadun kiskotusta. Esim. linja 5 välille Töölöntori-Linjat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Antaa tosiaan tunnusten 3B/T pysyä vielä toistaiseksi nykyisinä. Täysin uutta raitiolinjaa aletaan tarvita Arkadiankadulle, kun aiempia kolmosia paikannut bussi 18 pian poistuu Sokokselta ja Luonnontiet. museolta.

      Molemmilla kolmosilla pääsee Rautatientorilta Eiraan ja Rautatientorilta Alppilaan, vastakkaisilta pysäkkikatoksilta. Ensimmäisenä saapuvan raitiovaunun valinnanvara tuntuu johdonmukaiselta.

      Nimitys Eläintarha lienee pahin turistiansa (Korkeasaari jää kauas), parempia olisivat ainakin Alppila tai Linnanmäki.

      Linjanumerointia hankalampi todellinen ongelma on, kun jotkin raitiovaunupysäkit ja -reittiosat jäävät kokonaan ilman palvelua.

      Poista
  27. Hyvä idea että kolmos ratikan tunnukset muutetaan. Toimeksi vaan!

    VastaaPoista
  28. Kohta 50 vuotta olen käyttänyt raitiovaunuja ja ensimmäiset ongelmat alkoivat kun selkeät kahdeksikkolinjat katkaistiin. Ne tulisi palauttaa entiselleen. Numeroa ei pidä vaihtaa, jos reitin voi kulkea ympäri astumatta pois vaunusta. Minusta 3B (Brunnspark/Berghäll)ja 3T ovat hyvin selkeät tunnukset koska ne kertovat, että kyse on samasta kahdeksikosta jota kuljetaan eri suuntiin aivan kuin 7A ja B. Rautatieaseman pysäkki on susi, koska siinä on mahdollisuus sekoittaa neljä eri suuntaa menevää ratikkaa. Tottakai katson vaunun otsasta mihin se on menossa, mutta ulkopaikkakuntalainen ei välttämättä tiedä, millä välillä määränpää on. Heille tuo numeron muuttuminen on todella hankalaa. Kuulutukset pitäisi rajoittaa vain poikkeusilmoituksiin, ettei tule turhaa hätiköintiä. Yleensä ihmiset poistuvat ratikasta jos sanotaan, että jatketaan jotain muuta reittiä yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuoden 2009 muutos oli täysi susi jo syntyessään - sitä ennen ei ongelmia ollut! Paluu hyvin toimuneeseen ennen vuotta 2009 3T ja 3B systeemiin. Meillä viiskulmassakin alla kouluikäiset lapset tiesivä 3T "tulee" ja 3B "bort".

      Poista
    2. 3B = bort ja 3T = tillbaka ;-)

      Poista
    3. täysin samaa mieltä! "päätepysäkeillä" vaihtuvat linjanumerot on hämmentäviä, koska kyse ei ole oikeista päätepysäkeistä, eli vaunu ei lähde samaa reittiä takaisin.

      Poista
  29. Vaihtakaa vaan tunnukset. Nyt nuo B ja T muistuttavat vanhoista ajoista ja aiheuttavat sekaannusta. Joten uudet numerot, kun kerran eivät enää kahdeksikkoreittiä kulje.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama vaunu ajaa kuitenkin kahdeksikkoa vaikka niitä pätkiä kuinka väitettäisiin eri reiteiksi.

      Poista
    2. @ Anonyymi 04:31: Niinpä. Järkipuhetta - vihdoin!

      Poista
  30. Kannatan kolmosen sailyttamista. Sittenhan sita vaan pahkailtaisiin, etta kumpi se kakkonen nyt olikaan ja kumpi kolmonen...

    Vahan jos viitsii vaivata paataan niin oppii sen helpon muistisaannon, etta B:lla mennaan kallioon ja Bulevardille ja T:lla Tooloon.

    VastaaPoista
  31. Kolmosten vanha reitti on palautettava ennalleen ja numerointi kirjaimineen on pidettävä ennallaan. Seiskan voisi ajattaa kamppiin.
    Nim. RVK

    VastaaPoista
  32. Kannatan linjojen numeroiden muuttamista! Olen usean vuoden ajan käyttänyt kyseisiä linjoja useamman kerran viikossa, enkä edelleenkään tiedä mistä 3B ja 3T tarkalleen ajavat.

    VastaaPoista
  33. Ehdottomasti kannatettava ajatus. 3T kakkoseksi ja 3B kolmoseksi.

    Ihmisten ajattelukykyä parjaaville: tällainen asia on juuri näitä "keep it simple, stupid"-juttuja. Tarve reittien pohdiskelulle nimenomaan *pitää* minimoida! Jos lisäkirjainten pudottaminen linjanumeroiden perästä vähentää miettimisen tarvetta, niin näin on kaiken järjen mukaan ehdottomasti tehtävä.

    Monimutkaisuus ei ole hyve, vaikka sen nopealla hoksaamisella kuinka pääsisikin intttternetissä pätemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin kirjoitettu.Töölöläisenä minusta on hauska kuvitella matkustavani tulevaisuudessa raitiolinjalla 2 keskustaan ja takaisin, Kallion asukkaat saavat mielihyvin pitää linjan 3. Linjanumeroita kasvavan raitioliikenteen käyttöön vapautuu lisää kun Korkeasaaren bussilinja 11 lakkautetaan syysliikenteen alkaessa, käyttöön voi ottaa numerot
      11, 12 ja 13 - linjanumeron 5 lisäksi.

      Poista
  34. eri numerointi olisi oikea ratkaisu. Kannatan - niin ei tarvitsisi selittää niin vaikeasti aina kaikille miten pääsevät keskustasta viiskulmaan.

    VastaaPoista
  35. Minulla menevät aina kolmosen linjat sekaisin, kyllä helpottaisi elämää kummasti, jos kolmosen linjoilla olisi eri numerot!

    VastaaPoista
  36. Larry Kärkkäinen21.2.2012 14.50

    Kannatan ihan toisenlaista ajatusta - kolmosten reittien palauttamista kuten ne kulkivat ennen suurta reittiremonttia kesällä 1985. Reitti oli selkeä ja matkustajia riitti. Vuoroväli päivisin oli 5,5 minuuttia, nyt 10 (pidentyneet vaunut ja kantakaupungin asukastiheysmuutos eivät selitä ihan kaikkea).
    Kakkosen numero tulisi varata tulevalle Kalasataman linjalle. Kirjainpäätteet B ja T ovat puolestaan hieno linkki Helsingin historiaan ja ruotsin kielen käyttöön kaupungissa.

    VastaaPoista
  37. Hyvä muutos näin säännöllisen helsinki-vierailijan näkökulmasta!

    VastaaPoista
  38. Helpottaisi todella paljon, itselläkin menee sekaisin vaikka koko ikänsä Helsingissä asunut!

    VastaaPoista
  39. Kolmosilla on, tai ainakin oli ennen vuorovälin pidentämistä, hidastamista ja hirvittävän pitkää taukoa Eltsussa, yli 50 000 matkustajaa päivässä. Ihmettelen, miten 10 % helsinkiläisistä kykenee käyttämään raitiovaunua, joka näiden kommenttien perusteella on niin sekava, ettei siitä ota itse pirukaan selvää.

    Ihan hyvin 3B ja 3T toimivat nyt. Käytän enkä mene sekaisin. Kovasti on uusavuttomuutta kommenteissa.

    VastaaPoista
  40. Jos kolmoset numeroitaisiinkin kuvaamaan reittien muotoa kartalla: 2 (3B) ja 5 (3T)? Vai myytiinkö vitonen jo jollekin muulle linjalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno idea! Toimiva ja kekseliäs ratkaisu, ja luo hauskaa ihmisläheistä kuvaa joukkoliikenteestä.

      Poista
    2. Linjanumeroa 5 on kaavailtu Munkkivuoresta lähtevälle ratikkalinjalle, joka liikennöisi koko Töölön läpi.Linjanumero 2 sopisi erinomaisesti korvaamaan 3T -tunnusta.Enpä olisi osannut arvata 10 vuotta sitten, että Simonkatua ylös ja alas liikennöivät raitiolinjat 2 ja 9 syksyllä 2012.Raitiolinjoilla 7A ja 7B kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa ilmaistessaan kierto- suunnan, mutta kolmoslinjoilla niistä tulee luopua.

      Poista
    3. Kannatan!

      Poista
    4. Nerokasta!

      Poista
  41. Kannatetaan! Liian selkeää ei voi olla.

    VastaaPoista
  42. Miksi 3T pitää muuttaa kakkoseksi eikä 3B? Olisi parempi jättää turisti- ja sightseeinglinjan tunnus (3) ennalleen.
    Ja mielellään se T kirjain sinne myös - Turisti, Tourist, Tour, Töölö!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun kolmosen reitti muuttui vajaa kolme vuotta sitten, puolet "turistilinja" 3T:n reitistä siirtyi linjalle 3B. Siinä mielessä on yhdentekevää kumpi linjoista muutetaan kakkoseksi.

      Poista
    2. Öisin, kun 3B ei kulje, liikennöidään bussiyölinjaa 03N Kallioon ja Alppilaan. Siten on johdonmukaisinta numeroida 3B kolmoseksi eikä kakkoseksi, jotta linjanumero olisi aina sama kellonajasta riippumatta.

      Poista
  43. PS. Terveisiä viestinnälle: Tästä blogista voisi tehdä aidomman sosiaalisen median välineen sillä, että myös HSL osallistuisi tähän kommenttikeskusteluun, ei siis vain alkuperäisen artikkelin julkaisemalla. Suunnittelijat siis lukemaan kommentit nyt läpi ja antamaan oman näkemyksensä. Mukavampi, jos blogi olisi aitoa keskustelua eikä toimisi vain palautehaavina. Lisävaivaa se toki aiheuttaa, mutta niinhän aina hyvä viestintä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä kommentti!

      Poista
    2. Kiitos hyvästä ideasta, suunnittelijat mukaan!

      Poista
  44. Minusta kolmosen reitit on vaikeita. Esim. jos haluaisin Kisikseltä Alppilaan lähtisin linjalla 3T, se kuitenkin loppuu tuossa Eläintarhan kohdalla. Hyppäänkö pois ja siirryn 3B:hen vai muuttaako 3T tunnuksensa 3B:ksi ja jatkaa matkaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jo oli typerä kirjoitus. Loppuvatko ne kiskot Eläintarhaan. Miksi ihmeessä vaihtaisit vaunua, viereiselle kiskoparille ja palaisit takaisin. Mikä on menosuuntasi?

      Poista
    2. Jo oli tarvetta nähdä kirjoitus typeränä. Kirjoittaja ei tiennyt ja kysyi, mitä tapahtuu. Olisi voinut vastata, että istu paikallasi, tunnus muuttuu 3B:ksi.

      Poista
  45. Mikä vika oli vanhassa kolmosen reitissä? Taas ei ole ollut liikennesuunnitteluvirastolla muuta tekemistä kuin pelata pasianssia, niin on ollut pakko tehdä muutoksia, vaikka olisivat huonoon suuntaan.

    Tehdyn reittimuutoksen jälkeen ratikka on aivan liian täynnä etenkin iltapäivisin, ja töölöstä on mahdoonta päästä kätevästi eiraan päin. Puhumattakaan linjojen sekavuudesta (miksi esim. rautatientorin pysäkiltä pitää lähteä kaksi eri merkkistä kolmosta samaan suuntaan?!!)

    Linjan nimen kakkoseksi muuttaminen on vihoviimeinen idea! Mutta juu, muutetaan vaan, niin menee turistit ja paikalliset lopullisesti sekaisin. Saadaan taas nauraa kun kukaan ei löydä Temppeliaukion kirkolle vaan joutuu elämään pakanana elämänsä loppuun asti.

    Ehdotan että suunnittelijat köytetään kolmosen ratikkaan vähintään viikoksi, jotta tajuavat mten urpoja reitit ovat ja miten sekavaa 3T:stä on vaihtaa 3B:hen ja toisinpäin. Sitten ehkä tajuavat palata vanhaan malliin, jos nyt ikinä kehtaavat tunnustaa että olivat väärässä.

    VastaaPoista
  46. Stadista kotoisin22.2.2012 16.33

    Kannatan kirjainten poistamista ratikoiden tunnuksista. Kyllähän maailmassa numeroita riittää, kaikki A:t ja B:t ja T:t pois. Myös busseissa kirjaimet numeroiden perässä vain sotkevat. Minulla ovat aina olleet 3 ja 7 raitiovaunujen suunnat sekaisin.

    VastaaPoista
  47. Asiantuntija päättäköön22.2.2012 18.48

    Kannatan sitä, että HSL päättää meidän pääkaupunkilaisten puolesta selkeimmän linjaston ja sen numeroinnin. Samalla kannatan sitä, että linjasto olisi jollain laskutavalla yhtä kattava eri kaupunginosissa - esim. pidän liioiteltuna tehdä Kruunuhaasta uusi minilinja Marian sairaalaan vain siksi, että Rautatientorille tiheästi kulkeva 55 ei myös hyvän raitiovaunulinjan omaavan kaupunginosan edunvalvontajärjestölle muka riittänyt.

    Tässä raitiolinjanumeroinnissakin siis: Jos turisteille ja suurimmalle osalle ihmisistä numerot 2 ja 3 ovat selvemmät kuin 3T ja 3B, vaihdetaan sitten niin, historia jääköön historiaan.

    VastaaPoista
  48. Asioista tuli monimutkaisia vain, koska väli Töölö-Kauppatori piti siirtää ajamaan Kaivokadun kautta - ehkä vain siksi, että Töölöstä pääsisi rautatieaseman viereen ratikalla vaihdotta.

    VastaaPoista
  49. hyvä jos sais omat numerot niin selkytyis mikä ratikka menee mihinkä (varsinkin turisteille), tai sitten vanhat reitit takasin!

    VastaaPoista
  50. 3B ja 3t ei pidä muuttaa, koska se linja 3b 3T maine meni kokonaan , joka olisi sääli. Linja 2 numero on myös suunniteltu kätettävän Kolmikulma- Kalassatama - Pasila välilä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä. Lisäksi linjatunnukset kuitenkin edelleen vaihtuisivat Kaivarissa ja Eltsussa. Henkilö A ilmoittaa nousseensa kakkoseen Hagiksessa ja pyytää henkilöä B olemaan vastassa Kauppatorilla. A odottelee Mantan patsaan vieressä pysäkillä, kakkosia tulee, missä on B? Henkilö B astuu vaunusta Kauppatorin toisella laidalla: "Minua ei ollakaan vastassa".

      Poista
  51. Aivan asiallinen muutos,se selkeyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannata muutella mihinkään. Siitä se sotku vasta syntyy kun laivasillankadun pysäkillä 3 muuttuu 2 ja päin vastoin ja sama toistuu eläintarhan pysäkillä. Vai ollaanko tekemässä radikaali muutos ja tehdään Laivasillankadulle ja Eläintarhaan kääntöpaikat , jolloin on todellakin 2 erillistä linjaa. Nythän jokainen joka tuntee kaupunkia voi ajatella vaikka näin : 3 T ajaa Töölön kautta ja 3B Kallion (Berghäll) kautta, näin onnistuu ainakin rautatieaseman pysäkillä. Turhat muutokset linja merkinnöissä sekoittaa turhaan.

      Poista
  52. Ehdottomasti kannatan linjan uudelleennumerointia, se on helppo tapa välttää väärinymmärryksiä.

    VastaaPoista
  53. Ihan hyvin olen selvinnyt tähänkin asti. Pieni ajatus ennen kyytiin hyppäämistä, niin osaa valita oikean. Ainoa pysäkki jolla tarvitsee miettiä mitään on Rautatieasemalla. Sekään ei ole ongelma jos vähän katsoo että mistä se ratikka tulee, niin tietää mihin se menee. Joten eiköhän tätä pulmaa ole suurenneltu.

    VastaaPoista
  54. 3T on perinteinen turistiratikka. Jos numerointi muutetaan, pitää 3B muuttaa numeroksi 2.

    VastaaPoista
  55. KANNATETAAN!

    VastaaPoista
  56. Muuttakaa mieluummin 3B kakkoseksi ja jättäkää 3T-tunnus rauhaan. Se kun on tunnettu "turistiratikkana" muutenkin ja sillä on helppo neuvoa sekä suomalaisia että ulkomaalaisia kyselijöitä esimerkiksi Olympiaterminaaliin, Temppeliaukion kirkolle ja yleiselle sightseeing-kierrokselle. 3T = "turisti/tourist", "terminaaliin/to terminal" ja "Temppeliaukion kirkkoon/to Temppeliaukio church", nämä muistisäännöt on todettu hyvin toimiviksi.

    VastaaPoista
  57. Numerot 2 ja 3 käyttöön. 50 vuotta keskustassa ratikoita käyttäneenä olen nyt ensi kertaa tilanteessa missä aika ajoin kuitenkin erehdyn hyppäämään "väärään" kolmoseen!

    VastaaPoista
  58. Kannatan ehdottomasti muutosta ottaa käyttöön selkeät 2 ja 3. On äärimmäisen epäselvää, että keskellä kaupunkia Rautatieaseman edessä nokka samaan suuntaan samalla pysäkillä pysähtyvät kolmoset menevät aivan eri suuntiin. Miksi ihmisiä pitää kiusata? Eikö joukkoliikenteen käyttö pitäisi olla selkeää ja helppoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 2 käyttöön otto ei helpota tai selkeytä nykyistä kaaosmaista tilannetta. Nyt olisi pikaisesti palattava siihen entiseen jossa 3B ja 3T kiersivät koko kierroksen samoilla linja tunnuksilla.
      Miksi vaunut laitettiin kiertämään Mikonkadun kautta, siihen ei ole mitään järkevää syytä se myös sekoittaa matkustajia. Tätä joku suunnittelija perusteli sillä, että matkustajat haluaavat asemalle. Näin ei ole siitä on -90 tehty seuranta tutkimus joka on ilmeiseti jäänyt arkistojen pimentoon. Tutkimuksen mukaan Aleksin ja Manskun kulmaan eli Kolmen Sepän patsaalle oli suurempi tarve kuin asemalle.

      Poista
  59. ehdottamasti 2 ja 3 käytöön. viihdoin voisi olla selkeät sunnat. ulkopuolisetkiin varmasti iloihtuisivat :-)

    VastaaPoista
  60. Kannatan ehdottomasti muutosta ottaa käyttöön selkeät 2 ja 3.

    VastaaPoista
  61. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  62. HSL kiittää keskustelijoita arvokkaista kommenteista! On selvää, ettei kolmosen ratikoiden uudelleen numerointi ole kaikilta osin täydellinen ratkaisu. Pyrimme suunnittelussa huomioimaan eri asiakasryhmien tarpeet mahdollisimman laajasti ja arvioimme suunniteltujen muutosten vaikutuksia kokonaisuutena. Jos suurempi osa matkustajista kokee muutoksen haitallisena kuin hyödyllisenä, ei sitä kannata toteuttaa.

    Monissa kommenteissa kolmosen ratikoiden uudelleen numerointi on nähty myönteisenä ja linjaston hahmottamista helpottavana asiana. Oikean vaunun valinta olisi yksinkertaisempaa etenkin Rautatieasemalla.

    Joissain kommenteissa on kuitenkin todettu, että nykyinen käytäntö on selkeä niiden matkustajien kannalta, jotka matkustajat kolmosen ratikalla Eläintarhan tai Olympialaiturin pysäkkien kautta. Tällöin linjatunnus vaihtuu jo nykyäänkin, mutta numero pysyy samana.

    Rautatieasema on kuitenkin kolmosen nykyisistä pysäkeistä ehdottomasti vilkkain. Uusien linjatunnusten voisi siis olettaa helpottavan monien matkustamista, kun taas muutoksen haitallisena kokevia olisi huomattavasti pienempi joukko.

    Mutta miksi 3B:sta kolmonen ja 3T:stä kakkonen? Perinteiden vuoksi. Uusi kolmonen kulkisi samojen pysäkkien kautta kuin kolmonen ennen Kampin radan avaamista, eli Rautatieasemalta pääsisi uudella kolmosella samoihin paikkoihin kuin kolmosella ennen vuotta 2009. Uusi kakkonen taas ei käyttäisi keskustassa samoja pysäkkejä kuin kolmoset perinteisesti. Joku kommentoikin, että Kamppi uudehkona reittiosuutena olisi sopiva uudelle kakkoselle.

    Kommentit ovat yhä tervetulleita ja niillä on tärkeä rooli muutoksen suunnittelussa. Taustalla on koko ajan ajatus siitä, että matkustajien – uusien ja vanhojen – olisi helpompi käyttää raitioliikennettä. Suunnittelua tai vaunujen ajamista nykyiset reittitunnukset eivät nimittäin vaikeuta lainkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asun Helsingissä, siitä huolimatta kolmosen ratikat ovat minulle nyt ongelma. Ei mikään 'historia' velvoita tekemään julkisesta liikenteestä hankalaa!
      Useammin kuin kerran olen nähnyt hätääntyneitä matkustajia, jotka ovat olleet matkalla kiireessä laivarantaan ja vasta Kaisaniemessä, tai myöhemmin huomaavaat olevansa väärässä ratikassa.
      Itse olen muutaman kerran noussut myös väärään kolmoseen, mutta kaupungin tuntevana tiedän nousta seuraavalla pysäkillä pois.
      Numerointi on ehdottomasti selkiytettävä, HSL lienee palvelemassa matkustajia, vai kuinka?? Sitäpaitsi, tästä sekaannuksen vaarasta kyllä varoitettiin ennen muutoksen voimaan tuloa...

      Miksi muuten 65A bussilinjan päätepysäkin nimi on Oulunkylä?? Eihän se sinne mene. Olen kerran hyväuskoisena mennyt siihen bussiin kantamusten kera ja joutunut jonnekin todella kauas Oulunkylästä. Eikä sieltä edes ole mitään yhteyslinjaa Oulunkylään, piti raahata kassit ja kävellä. MRRRRRR!!!

      Poista
  63. Kummallista,jos ihmiset eivät tajua,että 3T=Töölö ja 3B=Berghäll(=Kallio).
    Turhaa niitä on vaihtaa mihinkään.Jos vaihto on ihan pakko,niin 3B=2.3T säilytettävä.Ei kaikkea vanhaa tarvitse vaihtaa vain vaihtamisen vuoksi.

    VastaaPoista
  64. Uutena ratikkamatkustajana kannatan numeroinnin selkiyttämistä. 2 ja 3 tai 3T olisivat varmaan hyviä ratkaisuja.

    VastaaPoista
  65. Ja eikun palataan takaisin vanhaan hyvin toimineeseen ajomalliin, eli 3B ja 3T kiertävät ns. kahdeksikkoa vastakkaisiin suuntiin kuten niin monia vuosikymmeniä tapahtui. Ei ihmisillä ollut mitään ongelmia, koska lopulta ratikka kuitenkin oli siellä, minne oli menossa, vaikka olisi vahingossa noussutkin siihen "väärään" kolmoseen.

    Vanha hyvä sanonta, joka toimii edelleen: "Jos se toimii, niin anna sen olla".

    Kolmosen toimivaan reittiin koskettiin, eikä se sen koomin ole toiminut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en koskaan oppinut, menikö 3T Kalliosta tullessaan Eiraan vai satamaan.

      Poista
  66. Valitettavasti kolmosen uudelleennumerointi ei ratkaise perusongelmaa eli kolmosen reitin muotoa! Kolmosen reittihän on kahdeksikko ja solmukohtana on Rautatieaseman pysäkki. Rautatieasemalla samalla pysäkillä on peräkkäin vastakkaisiin suuntiin kiertäviä kolmosia ja lisäksi vielä viereisillä kiskoilla sama toiseen suuntaan. Sotku ja epäselvyys on väistämätöntä. Seiskan ratikoiden kulkuhan on täysin loogista kun reitti on rinkulan muotoinen ja A kiertää toiseen suuntaan ja B vastakkaiseen.

    Parhaiten kolmosen ongelma ratkeaa siten, että keskustassa kolmosen reitti avataan kahdeksikosta silmukaksi jolloin suurimmat epäselvyydet poistuvat. Lisäksi voidaan numeroida eri suuntiin kiertävät ratikat vaikka kakkoseksi ja kolmoseksi.

    Aiemminhan kolmosen reitti ei tuottanut niin paljon ongelmia, koska Rautatieaseman "superpysäkkiä" ei ollut olemassa, vaan kolmoset käyttivät Rautatieaseman, Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkkejä ja eri suuntiin kulkeneisiin vaunuihin noustiin eri pysäkeiltä.

    VastaaPoista
  67. Jos tunnuksiin on pakko puuttua, selkeintä olisi jakaa nykyinen kasin muotoinen reitti kahdeksi ympyräreitiksi, ja nimetä toinen kakkoseksi ja toinen kolmoseksi. Eli esim. kolmonen kiertäisi pohjoista (Rautatieasema - Kallio - Töölö - Rautatieasema) ja kakkonen eteläistä (Rautatieaseman - Länsisatama - Eira - Rautatieasema) lenkkiä. Väittäisin suurimman osan turisteista haluavan joko Lintsille tai Siljalle, ei molempiin (ainakaan samalla skurumatkalla).

    VastaaPoista
  68. Täällä kirjoittaa "ratikka-Niiloksi" haukuttu. On surkuhupaisaa, kuinka sen takia, että turistit eivät (mahdollisesti osaa) liikkua historiallisia numeroita halutaan muokata.
    Minulle on edelleen selvää, että T tulee Töölöstä tai menee sinne. Vastaavasti B on joko menossa Kallioon tai tulosssa sieltä. Pysäkeillä on selkeät opasteet ja niiden tulkitseminen onnistuu jokaiselta lukutaitoiselta. Palstan kommentoijat ovat jlf:n "asiantuntijoita", joiden mukaan nelosen vuoroväliäkin voidaan pidentää nopeuttamatta matka-aikaa ja silti kuulemma palvelu paranee. Ei muutosta muutoksen ja parin höyrypään takia. Tai jos saa toivoa: Saisiko ne 6-7min vuorovälit takaisin? Ai niin, ei. HSL keskittyy näpertelyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sehän on selvää, että sinä tiedät minne meni 4s 4n 10 s 10 n ja 2 a. Mistä ne lähtivät ja minne menivät. Minä ajoin niitä. Ai niin, älä keskity näpertelyyn

      Poista
    2. Tiedän osan noista linjoista, en vaan tiedä, miksi pitäisi tietää jotain tähän keskusteluun liittyen, sillä historiassa ei enää tapahdu mitään.
      Linjalla 2A olen matkustanutkin. Kolmosten osalta kyse on elävästä perinteestä, joka halutaan muuttaa a) muutoksen vuoksi ja b) tietenkin wanhan kunnon kansallisen huonon itsetunnon vuoksi ("iik, mitä ne ulkomaalaiset meistä ajattelee"). Ehdotan sinullekin siis näpertelystä luopumista, kaipaan eniten sieltä kolmosen 6-7minuutin vuorovälejä, jotka olivat reaalielämää vielä vuonna 2001. Sen jälkeen asiantuntijat päättivät, että ne voi viedä, sillä eihän pidempi vuoroväli ole asiantuntijoiden mukaan tason huononnus. Mutta jatketaan näpertelyä, vuonna 2006 tehtiin ratikka 2015-selvitys, joka johti ei mihinkään. Ilmeisesti suunnittelijoiden saavutus on vuoden 2006 jälkeisen ratikka 2015-selvityksen jälkeen tämä. Ehkäpä vuoden päästä siirretään linjan h14 päätepysäkkiä parisataa metriä johonkin. Sitä voidaankin markkinoida vallankumouksena. Eikä saa unohtaa, että Helsingissä on Euroopan paras joukkoliikenne, siinä Wienin ja Münchenin metrot ja siistit yhdenväriset bussitkin kalpenevat loskassa kynteville lunastuskuntoisille v.1996-mallisille lommoisille maantieässillemme!

      Poista
  69. Erinomaista tehdä muutos niin että toinen kolmonen saa esimerkiksi linjatunnuksen 2.
    Olen jopa itse vanhana hesalaisena mennyt väärään ratikkaan rautatieaseman edessä. Sääliksi on myös käynyt satunnaisia matkustajia, jotka usein ovat ymmällään.
    Hyvää kevättalven jatkoa

    VastaaPoista
  70. Olen syntyisin helsinkiläinen, myöhemmin pitkään pääkaupunkiseudella asunut, ja täytyy sanoa, että aina nuo T ja B menivät sekaisin, kun niitä sen verran satunnaisesti käytti. Uskon ehdottomasti numeromuutoksen auttavan monia sisäistämään uudet linjaukset. Mielestäni olen lukutaitoinen, kohtuullisen korkea-älyinen ja sentään akateemisesti koulutettu, mutta ei mikään auttanut.

    VastaaPoista
  71. Olen sitä mieltä, että 3T pitää säilyttää. Syystä, että 70 luvulla mainostettiin linjaa turistilinjana (T). Ei enää Töölö. Linjalla oli rattivaunuratikat, (Ratti Karjaa) Kuljettajilla oli ohjaamoissa nauhurit joissa kuulutettiin kaikki pysäkit turisteille. Ei kysytty kuljettajilta onko kuuluttamisesta mitään vaivaa, vaan se kuului työn kuvaan. Minusta tämä 3T pitää säilyttää, turistilinjana. 3B voidaan muuttaa kakkoseksi (2). Nyt kun on neljäkymmentä vuotta kulunut siitä, kun minä näitä "Rattikolmosia" ajoin, ja pysäkkejä kuulutin on tekniikka mennyt eteenpäin. Toivoisin, että kaikkin nykyisiin vaunuihin asennettaisiin pysäkkikohtaiset kuulutukset. Kuljettaja ajaessaan linjaa, mitä numeroa tahansa voisi valita reittikuulutukset parilla painalluksella. Ei tulisi luottamusmiehiltä edes palkkavaatimuksia. Ei niitä ollut silloin 70 luvullakaan, ei tajuttu. Ja on mahdollista jo rekrytoinnissa liittää työehtosopimukseen kohta: Asiakaspalvelua kaikin tavoin. Terveisin. Jussi

    VastaaPoista
  72. Aika monessa Euroopan maassa on julkisissa kulkuneuvoissa sisällä kyltti johon on merkitty kaikki kyseisen linjan pysäkit sekä teiden nimet joiden varsilla tietyt pysäkit sijaitsevat. Kyltin toiselle puolelle, joka näkyy ulos, on kirjattu kaikki tiet ja kadut joita pitkin kyseinen linja kulkee. Tätä ei jostain syystä ole Suomeen saatu mikä helpottaisi jokaisen matkustajan tarvetta tietää minne mennään. Usein kun matkustan PK-seudulla on vaikeaa tietää lennosta minne kyseinen kulkuneuvo menee. Esimerkkinä voisi olla Vantaalla linjat 53 (Peijas) ja 55 (Tikkurila). Molemmat menee Myyrmäestä Tikkurilaan mutta eri reittejä. Jos haluaisin jäädä jossakin siinä matkan varrella enkä tiedä meneekö nämä molemmat sinne vaiko ainoastaan toinen. Toki kuskilta voi kysyä, mutta ei hänkään aina tiedä minne mennään. Toinen hyvä esimerkki tällaisista linjoista on Espoon 21 (Kalajärvi/Serena) ja 29 (Kalajärvi). Ja koska tekniikka kehittyy niin näitä tauluja saa jo sähköisinä versioina.

    Tässä on linkki josta näkee minkälaisia kylttejä tarkoitan.

    http://www.google.fi/imgres?q=tablica+tramwaj&hl=fi&gbv=2&biw=1366&bih=651&tbm=isch&tbnid=DPE685uLUBT8nM:&imgrefurl=http://warszawa.wikia.com/wiki/Plik:Tramwaj_33_(korale).JPG&docid=6xNgIC17TwToTM&imgurl=http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20111227152937/warszawa/images/b/bd/Tramwaj_33_(korale).JPG&w=3376&h=832&ei=4wtIT_PxHtT44QTx0pjjDg&zoom=1&iact=hc&vpx=708&vpy=152&dur=1743&hovh=80&hovw=325&tx=179&ty=61&sig=111744161701401220116&page=2&tbnh=46&tbnw=187&start=18&ndsp=24&ved=1t:429,r:9,s:18

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,8295718,Balagan_w_komunikacji__Ciagle_zmieniaja_trasy.html

    http://www.google.fi/imgres?q=tablica+tramwaj&hl=fi&gbv=2&biw=1366&bih=651&tbm=isch&tbnid=ZZRlV-Qw4K0FXM:&imgrefurl=http://olsztynskietramwaje.pl/2011/02/21/&docid=Cw7znjnW1R8VWM&imgurl=http://wmiasto.files.wordpress.com/2011/02/imgp6227.jpg&w=3072&h=2304&ei=4wtIT_PxHtT44QTx0pjjDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1064&vpy=45&dur=896&hovh=194&hovw=259&tx=158&ty=83&sig=111744161701401220116&page=7&tbnh=151&tbnw=201&start=138&ndsp=24&ved=1t:429,r:17,s:138

    VastaaPoista
  73. Minun mielestäni linjanumerot 3T ja 3B kuuluvat osana kaupunkikuvaa ja -historiaa. Itsellenkin on tapahtunut mainitun lainen sekaannus eli olen noussut väärään kolmosen rautatieaseman edessä. Esitäkin, että vaihdetaan linjan 7A ja 7B numeroiksi 3T ja 3B, kulkeehan seiskakin Töölöön ja Kalliion. Ja nykyisille kolmosille anntetaan vanhat keskustalinjojen numerot 5 ja 7. Näin ratkaistaan väärän kolmosen ongelma ja perinteiset linjanumerot säilyvät. Kustannukset eivät liene kovin suuret. Uskoisin, että ihmiset tottuisivat uusiin linjanumeroihin hyvin nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhä hullummaksi menisi ja sitä paitsi linjanumero 5 on jo varattu Munkkivuoren raitiolinjalle, joka liikennöisi Etu- ja Taka-Töölön läpi, Runebergin- ja Topeliuksenkatuja. Linjanumerot 2 ja 3 ovat erinomainen ratkaisu selkeyttää nykyistä, vaikeaselkoista kirjaintunnuskäytäntöä. Toivon oikein, että jo kesäliikenteen alkaessa Helsingissä liikennöisi muutaman vuoden tauon jälkeen taas raitiolinja 2. Turistejakin varten ehdittäisiin hyvin painaa esitteet kiertoajelusta raitiolinjoilla 2 ja 3.

      Poista
  74. En haluaisi kakkosta vanha kolmonen saa jäädä.

    Ja länsimetro on mielestäni huono koska en voi sitten matkustaa bussilla helsinkiin espoosta länsimetro saa olla mutta bussien pitää jäädä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks sun pitäis matkustaa bussilla helsinkiin espoosta kun on metro? pääset nopeammin ja metro harvemmin myöhästelee verrattuna busseihin. Ja kyllä niitä busseja kulkee siellä missä metro ei kulje.

      Poista
  75. Vaikka itselleni kolmosen reitit ovatkin päivänselviä, kannatan linjojen uudelleen numerointia. Aluksi itsellenikin oli todella hankalaa muistaa kumpi kolmonen meni minnekin. Muutos ei vaadi paljon vaivaa ja se helpottaisi jokaisen matkoja, joka kyseisiä ratikkalinjoja käyttää. 100% KANNATUS!!!!

    VastaaPoista
  76. Tämä helpottaisi ehdottomasti "ei helsingissä asuvia". Itsekkin olen pariin otteeseen hypännyt väärään 3 ratikkaan. Eli kannatetaan!

    VastaaPoista
  77. Kyllä kannatan selvempää numerointia ! Eli kakkonen käyttöön, kiitos !

    VastaaPoista
  78. Kannatan numeroinnin muuttamista kakkoseksi ja kolmoseksi. Se helpottaisi nimenomaan raitiolinjoja harvoin käyttävien matkustusta. Kaikenlaiset lisäkirjaintunnukset ovat aina epäselvempiä kuin yksittäinen selkeä linjanumero. Muutos kakkoseksi ja kolmoseksi tekee myös pysäkkikilpien lukemisen yksinkertaisemmaksi sekä linjakartan tulkitsemisen helpommaksi ja selvemmäksi.

    Jos matkustaa vieraalla paikkakunnalla, niin haluaa että kaikki liikkumiseen liittyvät asiat olisivat mahdollisimman selkeitä. Lisäkirjaimet vain hämmentävät ja antavat helposti sen ensivaikutelman että kyseessä on jokin ruuhka-ajan poikkeusreitti tai vastaava, eikä koko päivän aamusta yöhön liikennöivä linja.

    VastaaPoista
  79. Espoosta Kallioon27.2.2012 10.55

    Kannatan muutosta ehdottomasti.

    VastaaPoista
  80. Näpit irti ainakin 3T:stä, kiitos! Säilyttäisin kyllä 3B:nkin, mutta
    jos jotain muutetaan, niin ennemmin 3B->2 ja 3T säilyy ennallaan.
    Helpompi turisteillekin neuvoa muistamaan T (tourist, tram) kuin muistutella, että on olemassa kaksi B:tä: 3B ja 7B... eivät ne niitä numeroita kuitenkaan muista ja menevät väärään neuvoista huolimatta, nähty on.

    VastaaPoista
  81. Kaikki turhat tunnukset, A:t, B:t ja T:t pois. Jättäkää vain numerot. Ihan mitkä tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä!

      Poista
  82. Kannatetaan! Kirjaimet historiaan.

    VastaaPoista
  83. No voihan ne kirjaintunnukset ottaa pois jos se turisteja helpottaa, mutta kunhan on pysäkillä (etenkin Rautatieaseman pysäkillä) huolellinen, niin kyllä sitä lukutaitoisena ja aivot omistavana osaa hypätä oikeaan ratikkaan =).

    VastaaPoista
  84. Joukkoliikennefoorumilla tuli esiin ihan uusi vaihtoehto: kakkonen ja vitonen. Miksi nämä?

    Katsokaa numeroiden muotoa, ja tiedätte reitin:

    2 (nyk. 3B)

    5 (nyk. 3T)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omat suosikkini linjojen 3B ja 3T uusiksi nimiksi ovat tällä hetkellä:

      (I) 2 ja 5

      (II) 2B ja 5T

      (III) 3B ja 2T

      Vaihtoehto (I) on kauniin minimalistinen mutta silti muistettava. (II) ja (III) helpottavat oppimistaan säilyttämällä vanhojen tunnusten merkityksellisen osan.

      Poista
  85. Vaihtoon. Helsingissä käy myös turisteja, eikä tuo ole paikkakuntalisillekaan kovin selvää. Käyttöliittymien kuuluu aina olla sellaisia, että ne helpottavat valintoja.

    VastaaPoista
  86. Kun kiireessä juokset kolmoseen, on vaikea ruveta muistelemaan, missä mikäkin kirjain muuttuu toiseksi ja takoittaako B Brunnsparkenia vai Berghälliä. Nykyään löydän itseni liian usein väärästä kolmosesta, vaikka olen ikäni kulkenut keskustasta Töölöön raitiovaunulla.
    Maailma on täynnä numeroita, miksi takertua kolmoseen tai jos on pakko, niin vanha systeemi takaisin: eri kirjaimille eri kiertosuunta

    VastaaPoista
  87. Ehdottomasti kannatan pelkkiä numeroita, kakkonen käyttöön vaan :)

    VastaaPoista
  88. Ilman muuta eri numeroita. Kirjaimia käytetään ainoastaan poikkeusreittiä ajavista linja-autoista. Ulkopuolisena ihmettelen missä Helsingissä muutenkaan liikennöi linjat 1 ja 2.

    VastaaPoista
  89. Asiahan on täysin selvä. Töölön kautta menevälle ratikalle on annettava numero 5. Viitosella oli aikanaan päättäri Töölöntorilla.

    VastaaPoista
  90. Vanha reitti takaisin6.3.2012 16.43

    Kolmonen kannattaisi siirtää takaisin vanhalle reitilleen. Molemmat kolmoset piti jostain käsittämättömästä syystä tunkea väkisin Rautatieasemalle ja vieläpä ajamaan Mikonkadun kävelykadun kautta, jolloin numerosotku alkoi.

    Nykyiset ongelmat ovat täydellisesti kaupungin liikennesuunnittelijoiden itsensä aiheuttamia, ja reittisotku oli alusta alkaen tiedossa. Kolmonen olisi aivan hyvin voinut kulkea Aleksia ja Mannerheimintietä ja Arkadiankatua pitkin kuten tähänkin asti. Lisäksi olisi säästytty miljoonien eurojen katuremonteilta.

    VastaaPoista
  91. Antakaa meille erilliset linjat 2 ja 3, kiitos lämpimästi!

    VastaaPoista
  92. Älkää menkö muuttamaan! Mistä turistin tulisi tietää, että 3 ja 2 ovat pohjimmiltaan sama linja. Jää Olympialaiturilla pois aikeenaan vaihtaa kakkosesta kolmoseen ja katselee huulipyöreänä kun kakkonen pois ajaessaan vaihtaa tunnuksekseen kolmosen.

    VastaaPoista
  93. Toivon näkeväni erilliset raitiolinjat 2 ja 3 mahdollisimman pian - sekaannusta aiheuttavista linjatunnuksista 3B ja 3T tulee luopua. Raitiolinja 5 on tulossa kun Munkkivuoren linja aikanaan alkaa liikennöidä.Sen reitti kulkee mitä todennäköisimmin koko Töölön läpi.Silloin vitonenkin palaa taas juurilleen.

    VastaaPoista
  94. 3B ja 3T menevät ihan sekaisin,jos hesalaiselle,niin myös muualta tulleille.Olen monta kertaa neuvonut turisteja ihan väärin.
    Toinen asia:Me ,jotka asumme Sepänkadun päässä ja Perämiehenkadulla tai Pursimiehenkadun päässä,matka vaikeutuu kun sinne ei enää pääse millään kulkuneuvolla.Jos nyt 1A ratikka lopettaa kulkunsa(tähänkään asti ei kulkenut keskipäivällä eikä viikonloppuisin,eikä myöhään illalla)ja bussi 16 sekä 14B lopettavat,niin joutuu kulkemaan Eiran sairaalan luota kassien ja mahd.matkalaukkujen kanssa satoja metrejä kun ei kulje kulkuneuvoja.Miksi tällainen ratkaisu????14B ollut tosi kätevä.Viiskulmasta tai Eiran sairaalan luota pitkä matka vanhuksille ja huonojalkaisille.Tai lapsiperheille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo,tohon jälkimmäiseen kans yhdyn!Olisko pitänyt reagoida jossain jo aikaisemmin??

      Poista
    2. Bussilinja 14 ajaa jatkossa Hernesaareen pitkin Tehtaankatua, sillä pääset kulkemaan.Bussi 18 liikennöi Laivurinkadun päähän.- Hienoa, jos HSL ottaa käyttöön linjatunnukset 2 ja 3 nykyisellä kolmoslinjalla, toivottavasti jo kesäliikenteen alkaessa.

      Poista
  95. Toivotan raitiolinjan 2 lämpimästi tervetulleeksi. Milloin tämä loistouudistus toteutuu ? Tänään kiinnitin huomiota rautatieaseman pysäkillä siihen, että eri raitiolinjat on pysäkin katolla kahdella eri tekstityypillä, mikä antaa vähän huolimattoman vaikutelman design-pääkaupungissa.Linja 6 on vanhemmalla tekstityypillä, 3B,3T ja 9 uudemmalla.Saisiko tähänkin asiaan parannusta ?

    VastaaPoista
  96. Kolmosten linja on aina ollut suuri sekannus. 20 v Helsingissä matkustaessani(en ole helsinkiläinen)olen useasti sattunut "väärään" suuntaan ajavaan vaunuun. Yleensäkin kolmosen reitti on todella vaikea hahmottaa. Olisi hyvä joskus asettua sellaisen asemaan joka ei ole syntynyt Helsingissä ja miettiä hieman asiaa. Joukkoliikenne on nimensä mukaisesti joukoille, siis suurille ihmismäärille, tarkoitettua liikennettä, eikä se saa olla mitään salatiedettä ja eri suuntaan kesken linjan numeroitaan vaihtavia vaunuja. Kolmosen linjan voisi vaikka erottaa kahdeksi eri linjaksi, eteläinen ympyrälinja olisi omansa, ja pohjoinen linja omansa. Selkeästi eri reitti ja numerot. Ei voi olla mitään syytä siihen että kolmosen linjan pitäisi muodostaa mokoma sekava kahdeksikon mallinen reitti, ei kellään voi olla sellaista matkareittiä.

    VastaaPoista
  97. Helsinkiläinen30.8.2012 5.10

    Moi. Nyt on käynyt vain näin tässä muutoksessa, että ei stadilaiset eikä muualta tulleet tiedä mikä spora menee minnekin. Numeron vaihto kaivarissa sekoittaa aivan kaiken. Ei näin

    VastaaPoista
  98. (1) Hei te, jotka vain nysväätte ja keksitte koiruuksia rehellisten ihmisten kiusaamiseksi, koettakaa kestää.. :)

    (2) Pahimmaksi ongelmaksi näyttää jääneen, että numeron vaihtuessa ns. päättäreillä epätoivoiset ulkomaalaiset – jotka jostain kumman syystä kyllä tietävät olevansa juuri nyt tasauspysäkillä – hyppivät ulos vaunusta päättöminä kanoina. Minulla on ehdotus:

    Vaunun sisällä linjanumeronäyttöihin koko matkan ajaksi 2/3.

    Ei muuten haittaisi, vaikka kaikkia mahdollisia linjanumeroita varten hankittaisiin joka spåraan parikolme erillistä vähän isompikokoista näppylänäyttötaulua (mahtuisi sitten vastaavasti pysäkkinimiin pari kirjainta lisää). Tuskin maksaisi jättimaltaita. Jos ei oitis onnistu, irtokilven voisi tehdä maalatusta pellistäkin niin kuin ennenvanhaan.

    (3) Onkohan kukaan arvioinut, kuinka moni ummikkoturisti olisi kiitollinen, jos vähän ennen Olympialaiturin tasauspysäkkiä soitettaisiin lehmänkelloa? Siis jotain mikä varmasti erottuisi puheensorinasta.

    (4) Numerouudistuksen toiseksi suurin ongelma näyttäisi olevan, etteivät tulvehtivat turistit enää tiedä mikä on heitä varten. Ei varmaan ollut mikään ongelma, että T-kirjain oli näkyvissä silloinkin kun kuulutuksia ei ollut.

    Ehdotus: matkailijoiden infopisteille kerrotaan, mitkä ratikat ja milloin harjoittavat erityisvalitusta. Siten löydetään pysäkki. Ellei auta, maalataan katuun värillinen raita (kuten sairaaloiden lattiaan) ja isoja numeroita muistutukseksi. Sitten vielä varmuuden vuoksi palveluhenkiseen ratikkaan ulospäin näkyvä peltikilpi tai valotaulun lisuke jossa vilkkuisi T niin kuin tättärätää.

    (5) Alan muuttua ilkeäksi. Ei kannata eteenpäin. Joku oli sitä mieltä, että koko silmukkareitti ylimalkaan on älytön – ei kenelläkään voi olla asiaa Kauppatorilta Töölöön tai Viiskulmasta Kallioon. Joo, ei varmaan. Jospa sittenkin säilytettäisiin perinteiset kirjaimet: T = turister. B = bönder.

    VastaaPoista